Företagens digitala marknadsföring via sociala medier

Företagens digitala marknadsföring via sociala medier

Sociala medier är en viktig del av digital marknadsföring och framförallt för företag som försöker etablera sig. Även stora företag använder sig av sociala medier för att hålla en dialog med sina kunder eller presentera nya varor eller tjänster. Det är otroligt enkelt att sprida information via nätet idag och särskilt via Instagram, Twitter och Facebook. Väldigt många människor använder sociala medier dagligen och företag utnyttjar detta till sin fördel. De använder sig av betalda annonser som skickar riktad reklam till användarna eller så anställer de personal som jobbar med sociala medier på heltid. Då kan de alltid erbjuda uppdaterad information och kunderna som följer företagen på sociala medier kan ta del av förstahandsinformation.

Företag använder även sociala medier för att erbjuda rabatter och det är ett utmärkt sätt att få fler följare. Det gäller att vara smart när man marknadsför sig digitalt. Det är till exempel bra att rikta in sig på en kanal i taget för att det inte ska bli för svårhanterat. Genom att välja kanal, vilken kundgrupp man riktar in sig på i huvudsak, och genom research kan man etablera sig väl med hjälp av sociala medier. I denna artikel ska vi ta en närmare titt på hur det kan se ut och hur företag utnyttjar sociala medier för att marknadsföra sig. Nya tider kräver nya verktyg helt enkelt.

Betald reklam via sociala medier

Om företaget är väletablerat kan de betala sociala mediejättar som Facebook för att skicka riktad reklam till en specifik grupp av användare. Det första ett företag bör göra är att förstå hur sociala medier fungerar, hur man skapar en sida på exempelvis Facebook och Instagram, och även mäta hur mycket tid som går åt att driva verksamheten på sociala medier. Oftast kan det krävas att en anställd arbetar med sociala medier på heltid eftersom kunderna kan ha frågor och funderingar. Det har blivit allt mer populärt att skicka meddelanden eller kommentera offentligt på sociala medier. Det kan också vara en nackdel för företag eftersom en dålig produkt kan skapa irritation som syns för alla.

Riktad reklam via sociala medier

Som vi redan nämnde går det att rikta in sig specifikt på vilka slags potentiella kunder du vill ska se företagets reklam. Via exempelvis Facebook kan du välja kön, ålder och geografisk plats. Detta kan företagen använda för att rikta in sig på en specifik kundgrupp. Ett företag som erbjuder tjänster inom e-sport kan då välja en yngre åldersgrupp som bor i storstäder och på så sätt få mycket bättre resultat. Verktyg som dessa är otroligt kraftfulla i dagsläget. Sociala medier har blivit en plattform som handlar mycket om handel och utbyten av tjänster, samt marknadsföring av varor. Om ett företag vill etablera sig väl är sociala medier det främsta verktyget idag.

Andra kanaler inom sociala medier

Företag använder flera olika kanaler för att marknadsföra sig digitalt, några av dem är Instagram, Twitter, Youtube och Twitch. Det sistnämnda har blivit allt mer populärt efter att många kända personligheter har börjat strömma sina spel live, till exempel på grund av otroligt populära namn som svenska Pewdiepie. Detta resulterar i att företag kan bredda sitt innehåll och synas på sociala plattformar som inte användes innan. Genom att erbjuda reklam hos de mer populära tjänsterna är det även lättare att få fler kunder. Tillgängligheten är A och O idag, desto mer du kan synas som företag, desto större chans har du att bli upptäckt. Instagram är också en stor arena för marknadsföring eftersom man kan publicera bilder.

Sammanfattning

Sociala medier har en stor roll när det kommer till företagens marknadsföring, det är inte ovanligt att du ser reklam på YouTube, Facebook eller Instagram idag. På senare tid har även plattformar som Twitch och Snapchat blivit populära platser för marknadsföring, och genom att använda flera kanaler inom sociala medier kan ett företag bli mer synligt, dessutom mycket snabbare än via traditionella metoder som e-post eller affiliatemarknadsföring. Sociala medier används av nästan alla svenskar idag, de följer med dig vart du än går eftersom du har dem även i din smartphone. Det är även anledningen till varför de är så viktiga att utnyttja både som växande företag, eller som ett väletablerat sådant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *