Hur använder företag digital marknadsföring?

Hur använder företag digital marknadsföring?

Digital marknadsföring har blivit oerhört viktigt för företag idag, och en stor anledning till detta är att människor spenderar otroligt mycket tid på nätet. De är sociala med vänner med hjälp av appar, lägger ut bilder och händelser på sociala medier, shoppar via webbutiker, och spenderar även tid på nätet via bärbara enheter som smartphones och surfplattor. Idag går det att hitta en app för nästan vad som helst, och du kan beställa en taxi, köpa hem mat, eller varför inte betala dina biobiljetter direkt via nätet. Det har aldrig varit enklare att leva än idag, och mycket beror på att saker och ting är mer tillgängliga.

Företag utnyttjar digitala kanaler för att marknadsföra sin verksamhet, och det kan gå till på flera olika sätt. En stor plattform för digital marknadsföring är sociala medier som Instagram och Facebook, men det är inte ovanligt att ett företag har flera olika kanaler av marknadsföring. Det kan exempelvis röra sig om utskick via e-post, SEO-optimerade hemsidor, affiliatemarknadsföring eller betalda resultat via PPC. PPC står för pay per click och varje gång en potentiell kund klickar vidare till företagets hemsida via en annan betalas en summa till mellanhanden som dirigerade kunden till företagets produkter. Som du säkert märker finns det flera olika sätt företag använder för digital marknadsföring. Läs vidare för att veta mer!

SEO-optimerade hemsidor

För att förklara begreppet SEO behöver vi först bryta ned förkortningen som betyder Search Engine Optimization. Detta betyder i princip att sajten i fråga är optimerad för sökmotorer så att de hamnar längre upp i listan av resultat när potentiella kunder söker efter en viss produkt eller tjänst. Detta är en given strategi för de flesta företag, och om de inte använder sig av SEO kommer de inte långt. Större företag har ofta en anställd som enbart sysslar med optimering av deras hemsida och eventuella nätbutik, medan mindre företag kan innebära privatpersoner med F-skattsedel som sköter allt på egen hand. Hur du än gör behöver du optimera din hemsida för att hittas enklare.

Marknadsföring via e-post

Företag marknadsför sig ofta via olika listor som de beställer in, och det är adresser på personer som har visat intresse för en viss typ av produkt eller tjänst. Som konsument behöver du godkänna att få vara delaktig i dessa listor, och då räknas de inte som skräppost utan som riktad marknadsföring. Det kan även vara så att du har lämnat din e-postadress vid något tillfälle då du visat intresse, via en marknadsundersökning, eller bockat i att du vill ha reklam när du handlat på en sajt via nätet. Marknadsföring via e-post är dock inte det bästa alternativet för företag idag, men det fungerar fortfarande relativt bra.

Marknadsföring via sociala medier

Att marknadsföra sig via sociala medier har blivit en stor kanal för många företag, och det är inte ovanligt att de även bjuder in till samtal via Facebook eller Instagram. Det blir en mer direkt kommunikation, och om ett företag är duktigt på att kommunicera med potentiella kunder kan det leda till ökade intäkter. Marknadsföring via sociala medier kräver dock mycket tid och arbete, och som företag måste du planera dina inlägg noggrant. Många företag har flera bilder på lager för att laddas upp på exempelvis Instagram, och sedan har de en anställd som skriver dagliga inlägg. Detta för att så många personer som möjligt ser innehållet.

Sammanfattning

Företag använder digital marknadsföring flitigare än någonsin idag, och det kan ske antingen via utskick med hjälp av e-post, via sociala medier som Facebook och Instagram, eller med hjälp av SEO-optimerade hemsidor och Pay Per Click. Även affiliatemarknadsföring ingår i denna kategori, och då betalar företaget annonsörer och publicister för att synas mer på nätet. Digital marknadsföring sker ofta via flera olika kanaler, och det är smart att satsa på så många som möjligt, särskilt om företaget är stort och väletablerat. Mindre företag brukar däremot fokusera på att lägga allt krut på en kanal för att se till att allt fungerar väl innan de går vidare till fler.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *