Hur framtiden ser ut för digital marknadsföring för företag

Hur framtiden ser ut för digital marknadsföring för företag

Den digitala marknadsföringen sysslar med reklam på nätet, exempelvis genom sociala medier och syftet är att öka försäljningen för en vara, tjänst eller produkt. Den som arbetar med digital marknadsföring behöver ha kunskap inom strategi, utveckling, planering och analys. De senaste åren har området exploderat i takt med att vi spenderar allt mer tid på nätet och sociala medier, men hur ser egentligen framtiden ut? Från vissa håll i reklambranschen hörs röster om en dyster fortsättning. En av de framträdande rösterna är Seth Godin, en amerikansk entreprenör, som menar att utrymmet att lyckas är väldigt smalt. Han menar till och med att yrkesgruppen på sikt kommer att försvinna. Enligt honom består yrket av två grenar.

Den ena grenen som yrket består av är AI som är datadriven digital marknadsföring och den andra delen är den kreativa. Seth Godin, som också grundade webbsidan Squidoo, talar själv varmt om den kreativa och det är den gren som han själv vill syssla med. Men även om han hävdar att yrkeskåren kommer att försvinna, betyder det även att företag inte ska fortsätta med digital marknadsföring? Det enkla svaret är nej. Digital marknadsföring kommer förmodligen fortsätta att växa men datorprogram kommer att sköta arbetet i så hög grad att antal personer som idag arbetar med yrket kommer att minska. IHM business school anser exempelvis att yrket har många möjligheter och kan hjälpa företagare.

Går att mäta

Det som är digitalt går att mäta och det är en anledning till att den digitala marknadsföringen är effektiv. Går det att mäta kan det nämligen också optimeras och skräddarsys. Det viktigaste med digital marknadsföring är flöden. Du måste veta hur du attraherar trafik, det vill säga besökare, var besökarna kommer ifrån och vilka trafikkällor som fungerar bäst. När en besökare väl är inne på din sida ska du kunna följa deras beteende, för du vill att de ska ta ett avslut, alltså köpa din produkt. Även om den kreativa delen i yrket minskar behövs det personal för att sammanställa men också fatta beslut kring nästa steg i processen.

Varför är behovet stort?

Enligt Jonas Nordhammer på TV4-gruppen, är alla företag i behov av digitala marknadsförare för att deras verksamhet ska kunna optimera den digitala närvaron. För att ett företag ska kunna konkurrera på marknaden som inte sällan är tuff, gäller det att företagen först visas i sökresultat på exempelvis Google och sedan kan tillfredsställa besökarnas behov. Det är detta som digital marknadsföring till stor del kommer att handla om för företag i framtiden. Nordhammer säger också att digital marknadsföring kommer att vara avgörande för en verksamhets överlevnad. Som företagare är det viktigt att du samarbetar med kunniga personer som har kompetens, förstår branschen och som håller sig uppdaterade.

Tips för företag rörande trender

Det går att se några trender inom den digitala marknadsföringen som kan vara bra för företag att känna till. Den första handlar om att vi gör allt fler röstsökningar. I dagsläget utgör de omkring 20 % av alla sökningar men enligt Google väntas den siffran öka till 50 % år 2020. Detta rekommenderas att du tar hänsyn till i kampanjer, och digitala strateger kan hjälpa dig hur genom att exempelvis plocka ut rätt nyckelord. En annan rekommendation för framtiden är att optimera sidan för mobila enheter. Detta var en rekommendation för några år sedan men idag är det till stor del ett måste. Du måste också ta hänsyn till att konsumenterna vill ha snabba sidor.

Att veta om framtiden

Att sia om framtiden bör alltid ske försiktigt men tack vare datorprogrammen som hjälper till vid digital marknadsföring kan vårt sätt att söka information spåras för att på så sätt förutse kommande trender. En sådan trend är att vi alltid är online även när vi inte är uppkopplade. Vad vi exempelvis handlar i affären kommer att synas genom vilka annonser som visas i sociala medier eller vilka erbjudanden som du får i e-post-mappen. Vad du gör i ditt liv lägger grunden till vad du ser på nätet. Gränserna mellan världarna suddas ut och här kan du som företagare ge dina kunder ännu bättre annonser som fokuserar på deras lokala miljö.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *