Nya tekniker i digital marknadsföring för företag

Nya tekniker i digital marknadsföring för företag

År 2019 är det nästan ett måste för företag att ha en strategi för sin digitala marknadsföring. Om man som företag inte hänger med i den digitala utvecklingen förlorar man snabbt marknadsandelar till de företag som anpassar sig snabbare och utnyttjar nya tekniker. Ibland kan det kännas överväldigande och alla nya möjligheter kan snabbt förvandlas till krav. Precis när företagen har etablerat sociala media-konton på Facebook och Instagram dyker det upp nya sociala kanaler. Dagens konsumtionsbeteende är i ständig förändring tack vare den digitala utvecklingen. Som företag är det oerhört viktigt att vara med på noterna och anpassa sig efter konsumenternas digitala kanaler och beteende.

De senaste åren har det gått att se att allt fler företag använder sig av bland annat sociala medier, influencers, sökmotorer och e-post i sin marknadsföring. Idag är de flesta företagen aktiva inom en eller flera av ovanstående och säkert i många andra kanaler. I takt med att allt fler företag är aktiva i ovanstående kanaler ökar också konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet. För att stå ut i mängden är det viktigt att ha ett tydligt budskap, känna sin målgrupp, skapa värde för konsumenterna och vara innovativ i sin digitala marknadsföring. Här nedan följer fyra nya tekniker och trender som kan ta den digitala marknadsföringen till nya nivåer.

Video

Rörligt innehåll är ett mycket effektivt sätt att nå ut till konsumenterna. Det blir allt svårare att stå ut i mängden av all information som dagens konsumenter matas med. Studier visar att digitala användare ger extremt lite tid till varje intryck (bild, video, text, länk) som hamnar i deras flöde. En välgjord video berör och som företag kan man på ett personligt sätt nå ut med sitt budskap till konsumenterna. En välplanerad video kan både innehålla mycket information och visa mycket av varumärkets personlighet. Med en video kan man oftast förmedla mycket mer än med en bild. Oavsett om videon är för hemsidan, YouTube, Facebook eller en annan kanal är det en oerhört effektiv teknik.

Livevideo

Att använda video och rörligt innehåll i sin digitala marknadsföring är nästintill ett måste men om man vill ta det till nästa nivå bör man fundera på livevideor. Livevideo är en teknik som ökar snabbt i popularitet och är, precis som namnet antyder, en video i realtid. Användare/följare (potentiella konsumenter) har ofta möjlighet att kommentera direkt under sändningen, vilket skapar mer engagemang än vanligt. En livevideo är speciellt effektfullt när den används i kombination med influencer marketing eftersom man på så sätt når ut till stora följarskaror som kan delta aktivt. Webinars och live-event är andra exempel på livevideo som engagerar och skapar värde för användarna.

Röststyrning

Digitala konsumenter använder röststyrning i allt större utsträckning, vilket gör att företag måste tänka om sin digitala strategi och inkludera röststyrning. Vi blir allt mer vana att fråga Siri eller Alexa om det är något vi undrar över. Google räknar med att 50 % av alla sökningar på mobila enheter kommer att ske genom röststyrning år 2020. Utvecklingen går snabbt och artificiell intelligens blir allt smartare, vilket har medfört att röstassistenter som Siri och Alexa gör färre misstag. Företag kan utnyttja denna teknik genom att leverera relevant audio content till användare som söker genom röststyrning. För tillfället går det inte att annonsera men analytiker spår att det snart kommer finnas ett sökord för Alexa och Siri.

Micro-moments

2019 är året då mobilerna spås bli den skärm där konsumenterna spenderar mest tid och därmed går om TV som har dominerat fram tills nu. I takt med att konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet hårdnar är det ytterst viktigt att företagen paketerar sitt budskap på ett effektivt sätt. Detta exemplifieras i Googles nya koncept “Micro-moments” där företag på ett kort och koncist sätt levererar sitt budskap så att det intresserar konsumenten. Detta får endast ta ett fåtal sekunder (annars tappar de intresset och scrollar vidare)! Micro-moments handlar om att tillgodose konsumentens aktuella behov och kan användas i forum när konsumenter vanligtvis söker efter svar, till exempel Google, Google Maps, Amazon och YouTube.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *