Olika sätt för företag att använda digital marknadsföring

Olika sätt för företag att använda digital marknadsföring

Marknadsföring har nått ett paradigmskifte, och vi är en bra bit in i de nya digitala tiderna. Skiftet, och vilka som kommer att utnyttja det på bästa sätt, handlar förstås om internet. Vill man som företagare hänga med på tåget in i framtidens marknadsföring? Faktum är att det finns endast ett rätt svar – svarar man fel kan man emotse sitt företags undergång. Frågan är bara hur fort det kommer att gå. Domedagsprofetior? Nej – teknikfientlighet möjligen. Det är inte den digitala sfären som är fienden, utan de gamla marknadsföringsformerna som är förlegade. Med den digitala marknadsföringen öppnar sig stora möjligheter och nya marknader. Är man inte redo för detta är risken för verksamhetens fiasko ett faktum.

Paradigmskiftet inföll mittemellan ett generationsskifte. Den digitala revolutionen började greppa världen under 1990-talet och tog ordentlig fart i början av 2000-talet, då datorer fanns i nästan var människas ägo och skulle komma att bli självklar för i stort sett alla företagare. Sökmotorerna föddes, och 15 år senare förstår de flesta vikten av att ranka och dominera på Google, Bing, Yahoo, YouTube, Facebook eller någon av de övriga sökmotorerna och sociala medierna. Datorer, bit och mobila appar kommer numer tidigt in i en individs liv. Självklart kvarstår alltid den teknikfientlige människan som inte låter sig övertygas angående vikten av välskött SEO för det egna företagandet. Men för oss andra kommer här en översikt av digitala marknadsföringskanaler.

SEO

Search Engine Optimization – att arbeta med sin webbsida så att den når förstasidornas topplaceringar på sökmotorerna. Detta är naturligtvis drömmen för varje företagare, eller helt enkelt för alla som äger en webbsida. Mardrömmen, det är att “bannas” – att slängas ut från en sökmotor – och den värsta förbannelsen består i att bannas av Google. Det finns alltså misstag man som webbsideägare och företagare kan begå. Att rankas på en sökmotor är i de flesta fall kostnadsfritt. Självklart vill upphovspersonerna och företaget som äger sökmotorn tjäna pengar, och sättet att göra detta skiljer sig från en sökmotor till en annan. Det kan till exempel handla om att sälja annonsplatser via sökmotorn.

SEM

Search Engine Marketing – eller sökmotormarknadsföring – är när man betalar för att låta sitt företag synas via en sökmotor. På till exempel Google ser du tydligt skillnad på de kostnadsfria sökordsrankningarna och det som kallas för “sponsrade inlägg” – det är de betalda annonsplatserna. Att sträva efter att rankas i toppen på en sökmotor kostar mycket tid och energi, och ibland även en hel del pengar. Man måste lägga ner mycket blod, svett och tårar för att bli omtyckt av sökmotorerna, inom den nisch där man verkar. En snabbare väg är alltså att köpa annonsplats. Och sökmotorerna försvårar naturligtvis för den kostnadsfria, organiska placeringen, i syftet att sälja annonsplatser.

Influencers

Man kan även använda så kallade “influencers” för att sprida nyheten om sitt företagande och sina produkter. En influencer är en person som har påverkan på omgivningen genom någon form av digital kanal, så som en blogg, ett Instagram-konto, en YouTube-kanal eller liknande. En sån personlighet, som verkar inom den nisch som är relevant för den egna verksamheten, kan man kontakta och erbjuda betalning mot någon form av produktplacering eller annan påverkanskampanj, där influencerns sociala inflytande kan vara av betydelse för det egna företagandet. Detta kallas influencer-marketing. Företaget kontaktar influencern personligen eller via ett nätverk för influencers – och föreslår ett samarbete, ett betalt reklaminlägg via influencerns kanal.

Affiliates

Att anlita ett affiliate-nätverk är ett annat sätt att nå ut till nya kunder. En affiliate är en person som marknadsför ett företag via sin egen blogg eller via sponsrade inlägg. Affiliaten kan också röra sig om andra typer av marknadsföring. Det är nästan som influencern, men affiliaten behöver inte vara lika känd och välbesökt. Däremot läggs mycket arbete ner för att marknadsföra samarbetspartnern. Samarbetspartnern som marknadsförs betalar provision till affiliaten när vederbörande för besökare till den egna webbsidan, och besökarens aktivitet leder till avslutad affär. Det är alltså ingen kostnad förenad med den här typen av marknadsföring förrän försäljningen äger rum – först då utgår en viss andel i provision för affären som affiliatens arbete resulterat i.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *