Trender inom digital marknadsföring

Trender inom digital marknadsföring

Att den digitala världen förändras snabbt känner vi alla till. Företagare som annonserar i digitala media behöver känna till de kommande trenderna för att använda sina annonspengar på bästa sätt. Det som fungerade igår kanske inte alls gör det idag. Det här beror både på förändrade regler hos annonseringsplattformar som Facebook, men även användarnas beteende som en ökad benägenhet att vilja se rörligt material när de surfar på nätet. Om du vill hänga med och få ut ditt budskap så effektivt som möjligt behöver du göra det till en vana att följa med i vad som händer inom digital marknadsföring. Här har vi samlat tips om trender som kommer växa sig starkare inom en snar framtid.

Facebook är och har varit ett tag, världens största plattform för sociala media. Det är inte konstigt att mycket av den digitala marknadsföringen riktas dit. Och rätt använt är det en bra plattform. Byråer som är vana att annonsera digitalt rekommenderar ofta Facebook eftersom steget till att köpa ofta är kortare än för andra plattformar. Värt att veta om Facebook är att många bedömare menar att plattformen kan inom kort uppleva sin topp för att därefter minska i popularitet. Tur då för Facebook som äger Instagram att den sistnämnda bara spås öka i användning, speciellt hos unga människor. Instagram är enkel delning av bilder och video, framför allt från mobilen. Många företag väljer att annonsera där.

Chatbots blir vanligare

En chattbot har du säkert träffat på nyligen. Du besöker en hemsida och plötsligt hoppar ett chattfönster upp och du får möjligheten att ställa frågor eller får ett erbjudande. Du chattar inte med en person utan chatten är programmerad. Om 2018 var året när chattboten bevisade sin effektivitet kommer vi under 2019 att få se dem på fler hemsidor och inom fler användningsområden. Ökad kunskap inom AI gör att chattbotarna blir skickligare på att prata med oss och ge oss de svar vi vill ha. För att fungera som en länk i marknadsföringen ska du se till att använda senaste tekniken. Användarna vill ha snabba, relevanta svar på sina frågor.

Video blir ett måste

Youtube är världens näst största sökmotor och den växer hela tiden. Företag har förstått att rörligt material på sociala media är ett måste för att följa med i trenderna. I princip vem som helst kan skapa en video och lägga upp den med hjälp av en mobiltelefon. Du som företagare måste fundera över vilken kvalitet du vill att ditt företag ska utstråla. Kanske duger inte det ni kan åstadkomma själva utan ni behöver ta in proffshjälp för att få era videos att se bra ut? Kom också ihåg att använda din egen hemsida som plattform för filmerna ni skapar, inte bara dela dem på sociala media.

Live video – också video men annorlunda

Att spela in en video, redigera och sedan lägga ut den är en sak. Att sända live under ett event eller i ett möte med dina kunder eller följare, är något annat. Live video kallas även live streaming och det är en av de hetaste trenderna inom digital marknadsföring just nu. Sociala mediaplattformar som Facebook och Instagram erbjuder dig möjligheten att prata direkt med dina kunder genom att du sänder video och kunderna kan ställa frågor och chatta med dig. En variant på detta är webinarer som lämpar sig mer för att presentera ett koncept eller en produkt på djupet. Kunderna får anmäla sig till din digitala presentation och du kan använda tillfället för att marknadsföra.

Mejlmarknadsföringen utvecklas

E-mejl lyfts ofta fram som ett av de mest effektiva verktygen för att du skapar en lista som är oberoende av exempelvis Facebook och din marknadsföring hamnar direkt i kundens inkorg. Du behöver dock utveckla dina e-mails om de ska vara lika effektiva i framtiden. Generiska mejl kommer att fungera sämre och sämre. Det gäller att kategorisera och dela in kunderna i grupper som får anpassat innehåll riktat just till dem. Ta reda på vad dina kundgrupper vill ha för information i sin inbox med hjälp av undersökningar och skapa nyhetsbrev eller mejlutskick baserat på det. Även tidigare besök på sociala media eller hemsida kan guida dig i vilken information kunden vill ha.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *