Vad är bra respektive dålig digital marknadsföring från företag

Vad är bra respektive dålig digital marknadsföring från företag

De allra flesta verksamheter förstår vikten av digital marknadsföring, i synnerhet om de säljer produkter eller tjänster. Även kommunala och statliga verksamheter har börjat arbeta allt mer med marknadsföring, men än i dag är begreppet främst kopplat till den privata sektorn. Det beror bland annat på att den privata sektorn i större utsträckning är beroende av de pengar som kommer in när en brukare eller kund nyttjar deras tjänster. Marknadsföring kan låta relativt enkelt – det är väl bara att göra lite reklam på TV, i tidningar och i digitala medier så får människor upp ögonen för varumärket i fråga? Till viss del är det så, men riktigt så enkelt är det inte heller.

Det finns både bra och dålig digital marknadsföring. Ett snedsteg kan göra att människor visserligen får upp ögonen för företaget, men på fel sätt. Folk kan i stället bilda sig negativa uppfattningar om företaget och dess tjänster, vilket kan bidra till att färre väljer att nyttja dem. Därför är det viktigt att marknadsföringen planeras, genomförs och följs upp på ett bra sätt. Det kan också vara svårt att reparera ett varumärke som redan har fått dålig publicitet i samhället. Det finns några bra och några sämre sätt att göra det på, och här nedan presenteras tre saker som kan vara bra och dåliga för företaget vad gäller reklam och marknadsföring.

Ärlighet kontra oärlighet på nätet

Digital marknadsföring är inte alltid helt och hållet rättfram. För att locka människor att nyttja en tjänst eller köpa en produkt måste det stå ut från mängden – även om det i själva verket inte gör det. Med hjälp av digital marknadsföring kan produkten framstå som unik, men det kan också tippa över om marknadsföringen visar sig vara oärlig. Det här kan till exempel röra sig om rabatter och erbjudanden, frakt och leverans, kundtjänst och bemötande eller fraser som tyder på att företaget ska vara bäst inom sitt område. Givetvis bör marknadsföringen lyfta upp det som är riktigt bra med produkten eller tjänsten, men det är viktigt att inte hitta på saker, då det kan skada varumärket.

Personer som är kopplade till marknadsföringen

I dag väljer många företag att samarbeta med berömda personer för att skapa uppmärksamhet i sin marknadsföring. Det gäller allt ifrån online casinon till välkända butikskedjor. Personerna pryder affischer, reklamfilmer på TV och inlägg i sociala medier med mera. Det här är ett exempel på effektiv marknadsföring – förutsatt att företaget väljer “rätt” person. Om en person som exempelvis gör reklam för Coca Cola börjar synas på bilder på nätet där hen alltid dricker Pepsi i stället är det inte särskilt bra för varumärket Coca Cola. Om en person som syns frekvent i ett online casinos digitala marknadsföring i själva verket är spelmissbrukare är inte det heller något lyckat exempel på marknadsföring med ambassadörer.

Tydlighet inom marknadsföringen

Marknadsföring bör vara intresseväckande och engagerande, oavsett om det gäller ett litet inlägg på Instagram eller Facebook eller om det rör sig om en hel hemsida som byggs upp för företaget. Språket och bilderna bör därför vara av hög kvalitet och inte vara för strama. Samtidigt är det lika viktigt att den digitala marknadsföringen är tydlig och konkret, så att potentiella kunder eller brukare förstår den. Reklam som missuppfattas eller är för otydlig ger sällan ett gott intryck, även om det kanske ger någon form av intryck. Om en kund inte vet vad hen ska göra, känna eller veta i samband med den digitala marknadsföringen är den ofta misslyckad.

Planeringen är A och O för bra marknadsföring

Skillnaden mellan bra och dålig digital marknadsföring är inte så självklar som du kanske kan tro – ibland kan en bra idé visa sig vara dålig och tvärtom. Det är inte helt enkelt att veta hur målgruppen kommer att reagera på bilderna på hemsidan, det senaste Instagram-inlägget eller det nya erbjudandet i ett Facebookinlägg. För att i så hög grad som möjligt undvika missförstånd och misslyckade insatser inom digital marknadsföring är det mycket viktigt att planera den i god tid innan den lanseras. Flera personer får gärna vara delaktiga i processen och varje litet steg bör dokumenteras och analyseras, inte minst syfte, målgrupp och val av digital kanal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *