Vilka plattformar finns det för digital marknadsföring?

Vilka plattformar finns det för digital marknadsföring?

Marknadsföring får allt större betydelse för företag, men också kommunala organisationer. Att marknadsföra sin verksamhet innebär att kasta ljus på den och få människor att uppmärksamma den. Det kan handla om att du vill att folk ska köpa saker som produceras i företaget, eller utnyttja de tjänster som du erbjuder. Om ingen vet om att företaget eller organisationen finns kommer ju ingen heller att köpa tjänsterna och produkterna. Därför är det av stor vikt att du satsar på marknadsföring för att kunna tjäna något på ditt företag. Marknadsföring kan se ut på en rad olika sätt, men ett av de mest populära sätten är att marknadsföra sig digitalt.

Eftersom de flesta människor spenderar mycket tid vid sina datorer och mobiler antas digital marknadsföring vara effektivt, men det gäller också att kommunicera ut sina budskap och reklamer på rätt plattformar för att det ska fungera. Idag finns det exempelvis mejl, hemsidor, webbplatser, bloggar, sociala nätverk och en rad sociala medier att välj mellan. Det kan vara svårt att hålla alla digitala plattformar uppdaterade, så du kan med fördel välja ut någon eller ett par stycken som du fokuserar på. Kom ihåg att välja en plattform utefter var den tänkta målgruppen tros befinna sig, snarare än utefter vad du själv föredrar för digital plattform. Detta är nyckeln till framgång när det kommer till digital marknadsföring.

Sociala medier för marknadsföring

Sociala medier ökar i popularitet och det finns ett enormt utbud av sociala medier att välja mellan. Några exempel är Facebook, Instagram, LinkedIn, bloggar och Twitter. Vissa passar bättre än andra i marknadsföringssyfte, och framför allt har de sina olika målgrupper. Om du vill nå ut så brett som möjligt kan det vara bra att satsa på Facebook, som är den största plattformen inom sociala medier idag. Om bilder är i fokus passar dock Instagram bättre, och om du främst riktar sig till andra företag eller ska rekrytera nya personer kan LinkedIn vara det bästa alternativet. Välj exempelvis en till två sociala medier att arbeta med.

Hemsida och webbplats

Att presentera sin verksamhet, verksamhetsidé och nisch på en hemsida är mycket vanligt och dessutom effektivt. Där kan du samla all viktig information, så som vad företaget gör, vad målet är, vilka tjänster och produkter som erbjuds, vad de kostar samt hur man kommer i kontakt med er. När personer är nyfikna på ett företag eller en tjänst är det vanligt att göra en sökning via Google och besöka hemsidan det första man gör, och därför är det bra att inte enbart ha en sida på olika sociala medier. Se till att utforma hemsidan på ett snyggt sätt och uppdatera alltid informationen korrekt så att kunderna hittar rätt.

Nyhetsbrev och mejlutskick

Ytterligare ett sätt att marknadsföra sig digitalt är via personers mejl. Det här är inte en stabil plattform som i de andra exemplen, mer än att det utgår från en och samma brevlåda. De allra flesta har en mejladress idag, och många besöker den dagligen för att ta del av viktig information som skickas dit. Att skicka reklam och marknadsföring via mejl kan därför vara mycket effektivt. Det viktigaste är att hålla det kort, och framför allt att lägga stor tyngd på rubriken, då det är det första som syns i mejlkorgen. Fatta informationen kort redan där för att få uppmärksamhet så att personen öppnar mejlet.

Välj plattformarna som passar ditt företag

Att finnas på alla digitala plattformar är mycket tidskrävande, och om du vill att digital marknadsföring ska fungera bör plattformarna uppdateras och hållas vid liv, i synnerhet vad gäller sociala medier. Satsa därför hellre på ett par digitala plattformar och uppdatera dem riktigt bra istället för att göra ett halvdant jobb på många olika plattformar. Om målgruppen är personer över 50 år kan mejlutskick vara mer effektivt än Snaphat, medan Instagram kanske skapar intresse för yngre människor i högre grad. Att anpassa den digitala marknadsföringen efter sin tänkta målgrupp är därför smart för att locka till sig kunder som vill köpa tjänsterna eller produkterna som erbjuds.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *