Digital Marknadsföring – En Mängd Av Valmöjligheter

Låt oss leka med tanken att vi vrider tillbaka klockan några decennier till 1990-talet. Internet har börjat att få sitt namn utspritt över land och rike men många kallar det fortfarande en fluga, någonting som är väldigt populärt i samtiden men inte kommer hålla i framtiden. Under samma årsspann så var det många företag som börjat inse att man måste nå ut till kunder och detta gjorde man på de mest effektiva sätten man visste. Dessa marknadsföringsstrategierna var att man kunde lägga in en annons hos antingen den lokala eller den rikstäckande tidningen, sätta upp annonser i den lokala stadskärnan eller spred ordet runt med hjälp av flyers.

 

Låt oss vrida tillbaka klockan till nutid och se hur samma marknadsföringsstrategier ser ut idag. De är knappt befintliga längre. Detta är för att marknadsföringen i sig har ändrats då det finns så många mer sätt att marknadsföra sig på. I denna artikeln så kommer vi att redogöra för hur det har ändrats och vilka som vunnit mest på denna ökade tillgänglighet av marknadsföring.

 

Sociala medier har ändrat förutsättningarna

Med uppkomsten av sociala medier så har man snabbt insett vilken inverkan dessa har haft på hur man kan marknadsföra sig. Detta är för att man inte bara har en ökad tillgänglighet, utan det är också för hur många människor man faktiskt når ut till med sina annonser.

 

Facebook och Instagram är två av de största sociala medierna vi har och dessa har skapat egna verktyg för marknadsföring. Detta har gjort att man kan betala en mindre peng hos dem än hos de lokala tidningarna för att nå ut till mer människor. Detta har både för- och nackdelar då man kanske inte söker personer som finns flera mil bort, utan man istället söker de som finns lokalt. Men då måste man se över sina egna strategier och hitta den marknadsföringsplattformen som passar bäst.

 

Automatiska annonser hos varje hemsida

Det har nog inte smugit någon förbi att på nästan varenda hemsida vi besöker så ser vi någon form av marknadsföring för någonting. Det kan vara högst relevant till tidigare sökningar man gjort eller så är det helt nya typer av produkter som marknadsför. Detta är för att dessa är dynamiska och ändras över tiden, alltså är det inte alltid en och samma annons som visas. Denna typen av marknadsföring är en utveckling som tillkommit de senaste åren då allt fler har börjat inse att man kan skapa marknadsföringsstrategier åt fler än ett företag.

 

Vilka har vunnit på denna utvecklingen?

Det finns ett ordspråk som säger att det finns två sidor till varje mynt. Detta stämmer väldigt väl in på hur den digitala marknadsföringen påverkat olika sidor. På den ena sidan så har klassiska tidningar fått sig en smäll då allt fler företag väljer att marknadsföra sig själva genom internet mer än vad de gör hos dem, vilket gör att tidningarna förlorar kunder och pengar.

 

Kollar vi på de som vunnit på denna utveckling så ser vi nya trender så som spelbolag och online casino. Online casino har på senare år blivit allt mer populärt bland massorna tack vare att det är lättillgängligt då det enda man behöver är en mobil, surfplatta eller dator med en internetuppkoppling. För de som inte vet vad ett online casino är så fungerar det på samma sätt som ett landbaserat casino då du har möjlighet att spela alla klassiska casinospel men också en uppsjö av spelautomater som alla varierar i teman och tempo. Titta här för att läsa mer om detta.

 

Eftersom alla som spelar på online casino gör det genom internet så uppkommer det flertalet riktade marknadsföringar för online casino till dem. Detta gör att man konstant blir påmind om att spela och de vinner både gamla och nya kunder på detta varje dag.