Förpackningsdesign

Om du arbetar med att sälja produkter vet du säkert att designen på förpackningen i många fall är nästan lika viktig som designen på produkten. En förpackning ska skicka signaler kring vad det är som säljs och vilken status eller nytta ett köp kan ge till konsumenten. Hur gör man då för att få till en bra förpackningsdesign?

Ta hjälp

Det första steget är att inte tro att du kan göra det själv. En förpackning kan ha stor påverkan på din försäljning där en bra design kommer sälja mer, och en dålig mindre. Se därför till att ta hjälp av en proffsig designbyrå som kan skapa ett riktigt bra uttryck åt dig. Det är ofta klokt att ta extern hjälp även om du har en egen marknadsavdelning. En extern designbyrå kan se på din produkt med fräscha ögon och hitta infallsvinklar som ni som jobbar dagligen med produkterna kanske inte ser.

Anpassa förpackning efter produkt och målgrupp

En förpackning behöver inte vara snygg och påkostad för att sälja. Det viktiga är att den är anpassad till det du säljer och de som köper. Ett bra exempel på detta är IKEA som medvetet har enkla förpackningar, ofta bara en pappkartong. Det uttrycket matchar varumärket och företagets värderingar. Om det du säljer är i en kategori som snarare kan klassas som lyx behöver du däremot jobba mer med förpackningen i alla led. Ett exempel är dyr parfym där flaskan ofta är designad på ett sätt som ska andas sensuell elegans och tidlöshet. Sen levereras den inlindad i silkespapper i en snygg låda som läggs i en snygg och inte för stor papperskasse. En uppgift för din designbyrå blir därför att analysera vad det är du säljer och vad det är du vill att din produkt ska kommunicera vid försäljningstillfället. Och sen anpassa designen efter det.