Så marknadsför du ditt eget vin

Att komma ut med ett helt eget vin speciellt och anmärkningsvärt. När du väl fyllt flaskorna och de står på hyllorna är det dags för marknadsföringen, men hur marknadsför man egentligen ett vin och vilka regler är det som gäller?

Det är lite klurigare än man kan tro, det där med att marknadsföra alkohol. Det finns många lagar och regler som begränsar hur din marknadsföring får se ut. Många större företag, som Vinoteket, behöver inte längre marknadsföra sina goda rosévin från Frankrike och andra länder – eftersom de redan är så populära och eftertraktade. Rosévin är ett bra val för dig som vill ha ett mer balanserat vin med toner från både mörka och ljusa druvslag. Det är också bra att satsa på om du ska producera vin för första gången.

Regler för marknadsföring av alkohol

Vill du läsa de fullständiga lagarna för marknadsföring av alkohol är det kapitel 7 i alkohollagen som du ska ha koll på. Här nedan kommer en lite snabbare och enklare version.

  • Marknadsföringen får inte vara påträngande för kunden. Du får således inte uppmana kunden att dricka.
  • Ska du marknadsföra på internet bör du ha hyfsad koll på hur gamla dina besökare är. Alkoholreklamer får nämligen inte rikta sig till personer under 25 år.
  • Tv och radio har mycket stränga lagar. Att marknadsföra på internet är således det lättaste alternativet.